Tuloksia tuloksia…Facebook-mainonta toimii edelleen kun kohdennat oikein!

Tällä kertaa pidemmittä alkupuheitta hieman viimeaikaisia tuloksia…

HS:ssa oli noin viikko sitten artikkeli, jossa kerrottiin Facebookin yllättäneen kovalla tuloksella.  Etenkin mobiilimainonnnan sanottiin tuovan yhtiölle erittäin hyvin mainostuloja.

Eikä ihme, Facebook on edelleen kohdistettavuudeltaan ja teholtaan huippuluokan mainosalusta. Eikä toimittajien moneen kertaan uumoilema joukkopako palvelusta ole edelleenkään toteutunut.

Otetaan pari “mini case-study”:ä kohdistamisen voimasta.

Oikea viesti, oikealta taholta, oikeille vastaanottajille

Facebook-mainonnan tuloksia, Fiercer Media Oy

Noin 58 000 sitoutumista, keskimäärin 0,02€ hintaan. Facebook-mainonta rokkaa edelleen!

Tässä mainostettiin erästä tunnettua brändi-/kuluttajatuotetta. Kokeilimme kuitenkin uudenlaista taktiikkaa, jossa itse viesti tuli useammalta toimijalta, erään kapean aihepiirin (urheilu) “starojen” piiristä. Facebookin “sitoutuminen” on tässä ehkä hieman harhaanjohtava, koska videoiden osalta systeemi laskee jokaisen yli kolme sekuntia kestäneen videon käynnistämisen “sitoutumiseksi” (siinä missä julkaisun tykkäykset, kommentit, jaot jne.) Tässä kampanjassa mainostimme sekä videoita että “staattisia” kuvajulkaisuja. Joka tapauksessa brändimarkkinoijalle tämä 0,02€ sitouttamishinta on varsin edullista näkyvyyttä – jos esimerkiksi vertaat mediatalojen tarjoamiin tyypillisiin geneerisiin “kontaktihintoihin”.

Oikea viestin lähde, oikea viesti ja äärimmäisen tarkka kohdentaminen varmistavat sen, että asia kiinnostaa!

Jos saan yhteistyökumppaneilta luvan, avaisin tätä case-studyä mielellään hieman enemmänkin (palaan tähän, jos lupa lohkeaa). Toimintamalli oli tässä mielenkiintoinen, koska mainostimme lukuisilta eri sivuilta julkaistua materiaalia, joissa mainostettava brändi oli osallisena sponsorina/tukijana. Ainakin alustavasti näyttää, että tämänkaltainen malli on varsin toimiva. Viesti ei tunnu tungettelevalta, koska se tulee ihmiseltä, ei yritykseltä. Asia, mikä on yllättävän merkityksellinen.

Yhteiskunnallista viestintää

Seuraavassa esimerkissä ei aivan päästy vastaaviin lukuihin. Sisältö oli tässä kuitenkin haasteellisempaa. Kyseessä on yhteiskunnallinen toimija, joka haluaaa herättää keskustelua julkaisuillaan.

Käytimme tässä hyväksi havaittua toimintatapaa, jossa julkaisuja mainostetaan sekä viestijän kanssa samanmielisten joukolle sekä mahdollisimman vastakkaisen arvomaailman omaaville. Yhteiskunnallinen/poliittinen keskustelu tuntuu olevan sosiaalisessa varsin pinnalla juuri nyt – eli ei ihme, että pienellä “buustilla” sisällölle saa hyvinkin tehokasta lisänäkyvyyttä! Ja käyttämällä edellä mainittua taktiikkaa, keskustelu lähtee varmasti lentoon.

Facebook-mainonnan tuloksia, Fiercer Media Oy

Noin 22 000 sitoutumista, keskimäärin 0,12€ hintaan. Tässä oli kyseessä yhteiskunnallinen viestintä.

Huomioitavaa tässä on, että vaikka moni kuvittelee, että Facebookin julkaisujen mainonta on “paina napista” -tyyppistä hommaa, niin tämän kampanjan kanssa käytin tuntikausia sisältöjen lukemiseen/sisäistämiseen, videoiden katseluihin ja oikeanlaisen kohderyhmän suunnitteluun ja etsimiseen. Esimerkiksi erilaisiin EU-direktiiveihin liittyvien asioihin hallinta tämänkaltaisessa yhteydessä vaatii jonkinlaista yleissivistystä ja yhteiskunnallisen kentän ymmärrystä (tai ainakin näihin perehtymistä kohtuullisen nopeasti), jotta kohdistamisen ylipäätään onnistuisi. Onneksi meillä on myös tietoa erilaisista hyvin reagoivista kohderyhmistä jo yli viiden vuoden ajalta – “business intelligence”:ä, jonka merkitystä ei voi koskaan väheksyä. Pyörää ei tarvitse joka kerta keksiä uudelleen. (Vinkki: tämänkaltaisesta kumuloituneesta tiedosta voi ja kannattaa myös maksaa, ei vain tekevistä käsistä, kuten harvinaisen moni tuntuu ajattelevan…)

Instagram kuvakisa

Instagram-mainonnan avautumista odotimme hartaasti ja suurin odotuksin. Kovien tulosten saaminen Instagrammista (Suomessa) tuntuu olevan kuitenkin odotettua hankalampaa.

Yllättäen kuitenkin kohtuullisen hyviä tuloksia tuli heti, kun jälleen konteksti ja viesti oli oikea: eli Instagram-kuvakisan mainostaminen Instagrammissa, oikealle kohderyhmälle. Varsin simppeliä, ja ehkä juuri siksi toimivaa?

Instagram-mainonnan esimerkki 2016

Instagram-kuvakisan Instagram-mainonnan tuloksia.

Instagrammista lisää todennäköisesti lähiaikoina, olemme harjoitelleet sen kanssa erilaisia asioita, vaihtelevin tuloksin.

Oikein hyvää työviikkoa ja intoa digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen. Pilkun paikkaa hinnoissa voi ja pitääkin edelleen siirtää – ylihinnan maksaminen verkkomarkkinoinnissa on edelleen passé myös vuonna 2016!

 

Viis vuotta ja Sikana…Fiercer Media Oy 5vee.

Huh…ajankulun nopeus on yksi asia, jonka tajuaa näin nelikymppisenä ehkä ensimmäisen kerran vasta kunnolla. Joulun aikaan tulee usein ajateltua perustavanlaatuisia asioita ja ainakin itselleni yksi vavahduttava asia jouluna 2015 oli se, että esimerkiksi lasten saamisen jälkeen kulunut reilut kymmenen vuotta on hurahtanut aiempaa elämään verrattuna eksponentiaalisella nopeudella. Oman yrityksen perustaminen juuri “ruuhkavuosien” aikaan ei varmasti ole

Lue lisää

Maan päällä rauha ja ihmisten kesken hyvä tahto?

Kuulumisia joulukuussa 2015. Olen koko syksyn miettinyt aiheita blogipostauksille. Joskus rustannutkin aloituksia. Ajatus on jäänyt joka kerta kesken. Toimintamme muuttui ratkaisevasti elokuun alussa 2015. Puoli vuotta on kulunut kuin siivillä, asioita uudelleen järjestäen ja myös aivan uudenlaisia asiakasprojekteja tehden. Marko Pyhäjärvi siirtyi jatkamaan liiketoimintaansa omassa yrityksessään (ks. http://kickassmarkkinointia.fi ) Muutoksen taustalla on niin paljon asioita, että

Lue lisää

Hyvää kesää / muutoksia loppukesästä

Alkaa olla taas se aika vuodesta, että yrittäjälläkin mieli vetää vesille, mökille, saunomaan ja grillaamaan. Pari-kolme vuotta tein itse töitä lähes vuoden ympäri ja tämä jälkeen tajusin, että yrittäjälle se loma vasta onkin tärkeää. Muuten ei yksinkertaisesti jaksa. Kohtuullisen vakavat uupumusoireet todistivat tämän viimeistään. Onneksi kaikesta on selvitty ja nykyään mieli on hyvin kirkas siitä

Lue lisää

Kokeile Facebook- ja Google-mainontaa

Poikkeuksellisesti harvinaisen härski myyntipuhe. Kokeile Facebook- ja Google-mainontaa kesäkampanjahintaan NYT. Tökkiikö Internet-markkinoinnin tehosi? Eikö mainos- tai digitoimistosi tms. yhteistyökumppanisi saa tyydyttäviä tuloksia aikaan? Eikö oma aika riitä mainonnan kiemuroiden selvittelyyn ja mainonnan jatkuvaan optimointiin? Kokeile yhteistyötä ammattilaisen kanssa. Olemme toteuttaneet satoja Facebook- ja Google-markkinoinnin projekteja asiakkaittemme kanssa jo vuodesta 2007. Osaamme välttää markkinoijan tyypillisimmät sudenkuopat

Lue lisää