Karmea mainos – myykö se?

Törmään säännöllisesti sosiaalisessa mediassa graafisen alan ja/tai mainosalan tuttuihin, jotka kauhistelevat jonkun mainoksen toteutusta. Useimmiten syynä on “kökkö” tai “karsea” ulkoasu. Katso esimerkiksi otsikon printtimainos.

Esteettinen makumme vaihtelee. On oletettavaa, että ulkoasu, joka miellyttää vaikka maaseudulla asuvaa varastomiestä ei ole sama kuin helsinkiläisen AD:n (kumpaakaan esimerkkitapausta mitenkään arvottamatta). Toki on myös oletettavaa, että mainosalan ammattilaisella on tuntuma hyvästä tai toimivasta mainoksesta…

Vai onko?  Useimmiten kun kysyn näihin arvosteluihin vastakysymyksenä: “myykö se?”, niin keskustelu loppuu. Osapuolet huomaavat, että arviointi jää pitkälti spekuloinniksi. Oikea vastaus selviäisi kyseisen mainostajan myyntiosastolta. Ja voi olla, että heitä ei taas kiinnosta satunnaisen arvostelijan kyselyt pätkääkään – miksi kiinnostaisi? Varsinkin, jos homma toimii eli myy.

Mainosalan grand old man David Ogilvy puhuu mm. tästä asiasta seuraavassa videossa (+paljon muustakin, katso ajan kanssa!)

Printtimainonnassa ongelma vaikutuksen tehon mittaamisessa verkkoon verrattuna on mielestäni viive – tehon näkee vasta viikkojen, useimmiten kuukausien, joskus pidemmänkin ajan kuluttua (laajat brändilanseeraukset ym.) Verkossa taas homma on huomattavasti helpompaa sikäli, että mainonnan tehon näet hyvinkin nopeasti. Voit esimerkiksi testata kampanjassa 10-20 erilaista mainosbanneria ja copy-tekstiä ja aktiivisesti testata, mikä yhdistelmä tuo parhaan lopputuloksen. Tämä tapahtuu usein esimerkiksi parin viikon sisällä. Tulosten avulla pystyt kehittämään markkinointiasi edelleen. Prosessi on ikäänkuin jatkuvaa split-testausta.

Jos mainoksesi vie kampanjasivulle tai myyntisivulle, missä tavoitteena on joku käyttäjän toimi, voit mitata konversiota ja näet koko ajan mikä luova sisältösi (ja kohderyhmä) tuo parasta tulosta! Kirjoitin tästä tarkemmin edellisessä blogikirjoituksessani.

Kun olen tottunut tähän malliin, niin olen huomannut, että usein tahattomasti jopa hieman suututan ystäväni/tuttuni mainoksia arvostelevassa keskustelussa. Graafiset suunnittelijat selvästi pitävät minua hiukan junttina tai moukkana, joka ei tajua “hyvästä mainonnasta“, “brändin rakentamisesta” ym. yhtään mitään. Kyse ei ole välttämättä tästä – hei minulla oli joskus jopa kymppi kuviksesta ja pidän itseäni jonkin sortin esteetikkona! En vain halua sotkea subjektiivisia arvioita liiketoimintaan tai markkinointiin ja sen tuloksen arviointiin. Varsinkaan, kun verkossa tuloksen arviointi on usein huomattavan helppoa, intuitiivista ja nopeaa. Mittausmekanismit takaavat sen, että saan koko ajan markkinoinnin tueksi silkkaa numeerista faktaa.

Haastankin sinut miettimään, että kannattaisiko markkinoinnissasi siirtyä ensiksi testaamaan verkossa, tekemään johtopäätöksiä tuloksista ja esimerkiksi vasta tämän jälkeen kokeilemaan toimiiko (mahdollisesti tehokas, “susiruma”, myyvä) mainos myös printissä? Mallia voi laajentaa myös laajasti sosiaaliseen mediaan niin, että myös markkinoinnin toteutuksesta kysytään yleisöltä, kuten muustakin tuotekehityksestä – mutta tämä on niin laaja aihepiiri, että ei siitä sen enempää tässä kirjoituksessa.

Toki voit ostaa erilaisia markkinatutkimus- ja gallup-palveluja, joista mahdollisesti saat vastaava tietoa suunnittelusi pohjaksi,  mutta testaamalla ja optimoimalla verkkomainonnan toteutusta niin sanotusti skippaat välivaiheita ja ostat itsellesi dataa samalla kun toteutat markkinointiasi/myyntiäsi.

Loppuun vielä käytännön esimerkki eräästä hiljattaisesta asiakasprojektissa. Tässä myytiin tietokirjaa varsin tarkasti rajatulle erikoiskohderyhmälle. Huomioitavaa on, että testatusta noin kymmenestä kuvasta seuraava myi selkeästi parhaiten! Tulos ei ole yllättävä (muut kuvat olivat joko tyypillisiä “action”-kuvia tai lifestyle-kuvia laskemiseen liittyvistä tilanteista), mutta kun tuloksista on silkkaa numeerista faktaa, mainoksen toteutusta ei tarvitse enää arvostella pelkästään subjektiivisin perustein.

 

Vapaalasku_esimerkki

Tunteita herättävä (lemmikki)eläin, sopivassa kontekstissa, on usein hyvin huomiotaherättävä ja myyvä mainoskuvan aihe. Ja tätä en perustele mutu-tiedolla, vaan testattujen numerotietojen valossa.

Mitä mieltä olet? Testaatko koskaan ensin verkossa ja käytät tätä tietoa muun markkinoinnin suunnitteluun? Entä tiedätkö jonkun näin tekevän?

Mittaa ja voit kehittyä! Facebookin konversionmittaus muille kuin verkkokauppiaille.

Kerron hieman Facebookin konversionmittauksesta ja nimenomaan keskittyen muihin kuin verkkokauppiaisiin. Olen huomannut, että verkkokauppiaille tämä asia on useimmin tuttu, kun taas brändimarkkinoijat, kivijalkakauppiaat, asiantuntijapalveluiden tarjoajat ym. harvemmin tuntevat tuloksien mittauksen mekanismia verkossa. Konversion mittauksessa on yksinkertaisesti kyse mainonnan haluttujen tavoitteiden mahdollisimman tarkasta mittaamisesta. En mene tässä tekstissä syvällisesti  teknisiin yksityiskohtiin. Ne voit tarkistaa täältä: https://www.facebook.com/help/435189689870514/ Mittaamisen perusteista

Lue lisää

Facebookin haastajat 2015?

Kirjoitin alkuvuodesta Facebookin muutoksista ja uusista ominaisuuksista. Tässä jatkoksi vielä koontia muun sosiaalisen median osalta. Löytyykö Facebookille “voittaja” tulevan vuoden aikana? 1. Instagram tulee ja lujaa Henkilökohtaisesti olen yllättävänkin koukuttunut Instagrammiin alkuvuodesta 2015. Sanotaan näin, että Instagrammin koukuttavuus ja “juju” tulevat hitaammin esiin kuin Facebookissa. Kirjauduin palveluun jo vuonna 2012, mutta nyt vasta olen mielestäni

Lue lisää

Fiercer Media hakee myynnin harjoittelijaa!

On taas tullut aika hakea lisävahvuutta pieneen, mutta tehokkaaseen tiimiimme. Haemme Fiercer Medialle myynnin AMK-harjoittelijaa. Edellisellä kerralla harjoittelijarekryssä kerroin itse yrityksen uunituoreena tulokkaana kokemuksiani Fiercer Medialla työskentelystä. Tällä kertaa ääneen päästetään marraskuusta asti harjoittelijana toiminut Riia Sillanpää. Suoraa puhetta harkkarilta harkkarille! Olen jo vähän perusopiskelijaa vanhempi viimeisen vuoden insinööriopiskelija. Opiskelin tradenomiksi viime vuosikymmenellä, jonka jälkeen tein

Lue lisää

Facebook ja verkkomarkkinointi 2015, osa I

Vuosi 2015 pyörii jo kovaa vauhtia,  ja nyt painetaan pitkiä “härkäviikkoja”. Moni varmasti miettii kuvioita verkkomarkkinoinnille vuodelle 2015? Missä mennään Some:n suhteen? Millainen sisältö myy ja sitouttaa? Mitkä ovat “hot” palveluita ja sivustoja ja niin edelleen. Tässä postauksessa kirjoitan näkemykseni 2015 muutoksista ja kuumista markkinointikeinoista. Tämä listaus ei ole kaiken kattava, vaan perustuu käytännön kokemukseen

Lue lisää