Blogi


Loppu “Tykkää ja Voita” -kampanjoille. Vai onko sittenkään?

Marraskuun viidennestä päivästä 2014 eteenpäin Facebook muuttaa markkinoinnin käytäntöään.

You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.

Niin sanottu “Like Gate” (“tykkäysportti” jos tuon haluaa suomentaa) on sitten loppu. Et siis enää voi ehdollistaa sivun tykkäämistä mihinkään sisältöön pääsyyn, esimerkiksi arvontaan tai kisaan, tai vaikkapa verkkokauppasi alennuskoodiin. Facebook haluaa, että ihmiset haluavat aidosti sitoutua sivuusi, sen sisällön ja annetun lisäarvon takia, ei niinkään keinotekoisen insentiivin (“porkkanan”) kuten arvonta tai kaupallinen etu tms. takia.

Huonompi homma Fiercer Median hustlereiden bisneksille? Vai?

Myönnämme, että Like Gate on ollut yksi kampanjoidemme peruskiviä jo pidemmän aikaa, ja ikään kuin eräänlainen alan standardi.

Mutta niinkuin standardit yleensä mikään ei ole ikuista. Ja itse asiassa kun kaivelin hieman muistia, niin tajusin, että ensimmäiset yhteisön kasvattamiseen tähtäävät kampanjat teimme ilman like gatea: eli käyttäjää ei ehdollistettu tykkäämään sivusta esimerkiksi ennen arvontaan tai kisaan osallistumista.

Kun aloitimme Fiercer Media Oy:n, ajattelimme, että on rehellistä antaa käyttäjälle mahdollisuus osallistua promootioon ilman, että hänet “pakotetaan” tykkäämään sivusta. Huomaa, että samalla “länderillä” (applikaatio, kampanjasivu) kuitenkin useimmiten kehoitettiin käyttäjää tykkäämään sivusta. Ja kas kummaa, hommahan toimi aikoinaan näinkin kuin häkä. Tietysti tällöin, Internet-ajassa “way back in time”, Facebook-mainonta oli harvojen osaamaa ja ne edelläkävijät, jotka tajusivat aloittaa homman saivat aikamoisen etumatkan ja kilpailuetua.

Esimerkki osoittaa kuitenkin sen, mitä aina korostamme. KOHDENTAMINEN on Facebook-mainonnan ehdottomasti tärkein ominaisuus. Kun kohdistat oikean viestin ja sisällön juuri oikealle yleisölle, niin onnistut. Oikotietä tässä ei ole.

Facebookin nykytilanteessa pitää toki ottaa huomioon, että tykkääjien haaliminen “keinolla millä hyvänsä” ei usein muutenkaan ole paras strategia. Marko on mm. testaillut aika lailla poikkeavia metodeja monissa verkkokaupan tapauksissaan. Jos asia kiinnostaa, tsekkaa http://kickassseminaari.com

Facebookin mainosalusta mahdollistaa yhteisön kasvattamisen lisäksi monia muita tapoja (sisältöjen markkinointi, verkkokaupan myynti, applikaatioden lataukset jne.) saada bisneksesi kasvamaan – kaikki lähtee liiketoiminnastasi ja tavoitteistasi Facebookissa/sosiaalisessa mediassa.

Joten jos Facebookin jatkuvat muutokset ahdistavat ja paniikki meinaa iskeä päälle, voimme lohduttaa: ei hätää, uuteen tilanteeseen tulee vain sopeutua ja mukauttaa Facebook-strategiaa tilanteen mukaan.  Kun tavoitteesi on tarkkaan tiedossa, uusien tapojen kokeilu ja jatkuva mittaaminen sekä analysointi helpottuu. Se joka toteuttaa määrätietoisesti omaa linjaansa ja ei hätäile, voittaa usein pitkällä tähtäimellä.

Tsemppiä ja voimia syksyyn toivotellen,

Janne

PS. Ja jos tosiaan kampanjan toteuttaminen tai muu Facebook-markkinoinnin toteuttaminen kiinnostaa, ota yhteyttä ja varataan aika keskustelulle ja kahvikupposelle.

Jaa kirjoitus: Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Kommentoi

kommenttia

Comments ( 1 )

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *