Blogi


Unohda “suunnittelu” ja epäonnistu nopeasti

Oletko harkinnut “sosiaalisen median strategian” laatimista, vai oletko kenties jo hionut sellaista muutaman kuukauden ajan?

LOPETA NYT!

Jos tavoitteenasi on myydä tai kasvattaa liiketoimintaasi verkossa PALJON, unohda alkuunsa “suunnitelmat”, “projektinhallinta”, “työryhmät” ja kaikenlainen muu “korporaatiotouhu”.

Minulla on takana 10 vuoden korporaatioura ohjelmistoalan “projektipiällikkönä”, ja tiedän täsmälleen millaista on hioa suunnitelmia, hyväksyttää ja kierrättää niitä, sekä lopuksi etsiä syyllistä jos tiimi kämmää.

Se touhu ei toimi Internet-markkinoinnissa.

Tämä juna menee eteenpäin niin lujaa, että kun olet lopulta saanut valmiiksi “sosiaalisen median strategiasi ja suunnitelmasi”, ovat ne auttamatta jo vanhoja.

Toki, jos strategiassasi lukee tyyliin: “yrityksemme hyödyntää Facebookia ja Twitteriä brändin ja imagon tunnetuksi tekemisessä…”, niin ei tämä “strategia” varmaan ihan heti vanhene, mutta ei se myöskään MYY.

Myyntiä verkossa tehdään silloin kun seuraavat palapelin osat (huomaa hieno korporaatioslangi) on viritetty huippuunsa:

  1. Myytävä tuote
  2. Varannot (listat, yhteisöt)
  3. Liikenne
  4. Sisällöntuotanto ja sitouttaminen
  5. Myynti
  6. Koko prosessin automatisointi

Avataan tämä lista toisella kertaa, kuten esimerkiksi Internet-markkinoinnin erikoisvalmennuksessa.

Haluan, että unohdat kokonaan perinteisen mallin jossa

  1. Määritellään
  2. Suunnitellaan
  3. Toteutetaan
  4. Toimitetaan

Tämä vie aikaa, eikä mahdollista riittävän nopeaa suunnanmuutosta, sillä se jos mikä nykypäivän modernissa Internet-markkinoinnissa on tarpeen. Me muutamme suuntaa moneen kertaan kun markkinoimme jotain niche-markkinan tuotetta. Kyse ei ole “poukkoilusta”, vaan rohkeudesta vaihtaa taktiikkaa silloin kun edellinen ei tehoa. Ei ole mitään järkeä hakata päätä Karjalan mäntyyn kuukaudesta toiseen, tai jopa vuodesta toiseen, etenkään silloin jos rahaa palaa tappiota tuottavaan mainontaan joka minuutti.

Perinteisen suunnittelun ja komiteapohtimisen sijaan tutustu vaikka aluksi ohjelmistoteollisuudesa tunnettuun ketterän menetelmän käsitteeseen, ja etenkin Scrum-malliin.

Oma ajattelutapani pohjautuu vahvasti Scrum-malliin koska hyödynsin sitä päivittäin viimeisten korporaatiovuosieni aikana. Sama ketterä työtapa sopii Internet-markkinointiin täydellisesti.

Aloita ottamalla selvää miten ammattilaiset tekevät Internet-markkinointia. Varmista, että ymmärrät perusteet. Mieti markkinointi-ideaasi korkeintaan yhden viikon ajan. Sen jälkeen sovella hyväksi havaitsemaasi strategiaa käytännössä, eli ala markkinoida tuotettasi tai palveluasi oppimasi mukaan. Lopuksi epäonnistu.

Internet-markkinointi on haastavaa. Strategioita ja taktiikoita on ziljoonia, ja siksi on pomminvarmaa, että aivan aluksi epäonnistut. Ensimmäiset mainontaan sijoittamasi eurot mitä todennäköisimmin eivät tuota tulosta, mutta älä huolestu, sillä en tiedä ketään joka olisi heti alusta asti tahkonnut voittoa. Asennoidu niin, että ensimmäiset eurot ovat oppirahoja. Ostat niillä tärkeä tietoa, dataa, joka auttaa sinua oppimaan ja kehittymään.

Paras vinkkini sinulle koskaan on “FAIL FAST”. Mitä nopeammin epäonnistut, sitä parempi, koska sillä tavalla opit parhaiten. Vaikka lukisit kaikki kirjoittamani tekstit, oppaat ja raportit, ja vaikka kävisit joka ainoan valmennuksemme läpi, et kehity osaavaksi markkinoijaksi ennen kuin teet sitä käytännössä. Lyhyesti sanottuna, sinun tulee polttaa rahaa mainontaan oppiaksesi parhaiten. Se on riskisijoitus joka todennäköisesti tuottaa takaisin, riippuen toki oppimiskyvystäsi ja pitkäjänteisyydestäsi.

Kun lopulta otat ensimmäisen askeleen ja alat markkinoida verkossa, keskity testaamaan eri strategioita ja taktiikoita nopeasti, analysoimaan tulokset nopeasti, tekemään johtopäätökset nopeasti, ja..? Toistamaan samaa prosessia kunnes tulosta tuottava strategia tai taktiikka löytyvät.

Pyri tunnistamaan suurin yksittäinen tekijä joka hidastaa Internet-markkinointisi tuottamaa liiketoiminnan kasvua, ja sen jälkeen hankkiudu eroon haittatekijästä. Sen jälkeen sama juttu uudelleen, jne…

Kun homma rullaa ja tuottaa tulosta, tunnista prosessisi ja pysy siinä. Fokusoidu, mutta jos jokin alkaa mennä huonosti, ole valmis nopeaan muutokseen.

Internet-markkinoinnin strategiat ja taktiikat kehittyvät todella kovaa vauhtia. Paljon nopeampaa kuin voit kuvitella. Voittajat tässä pelissä ovat nopeita ja ketteriä.

Jaa kirjoitus: Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Kommentoi

kommenttia

Comments ( 4 )

  • Timo Jäppinen says:

    Mukava lukea, että joku muukin taistelee korporaatioiden kankeutta vastaan. Hyvää asiaa. Isojen yritysten markkinoinnin kanssa työskennellessä listaamasi haasteet ovat tuttuja – liiankin!

    Kuka piru saisi nuijittua mainostajan päähän sen, että markkinointiin kuuluu jatkuva testaaminen, ja kyllä, myös epäonnistuminen. Testaamalla löydät sen mikä tuottaa.

    David Ogilvy olisi tässä kuussa 100 vuotta, hän sanoi aiheesta näin: “Never stop testing and your advertising will never stop improving.”

    Jatkakaa samaa linjaa. Tämä taistelu on yhteinen.

  • Yksinkertainen asia, mitä et todennäköisesti tiennyt Facebook-markkinoinnista! | Fiercer Media says:

    […] erittäin iso ajattelutavan muutos on asia, jota Marko kuvasi blogipostauksessaan Unohda “suunnittelu” ja epäonnistu nopeasti. Markon tekemää kansainvälistä affiliate-markkinointia seuratessani ja myös itse hieman […]

  • Hei me ollaan konsultteja! | Fiercer Media says:

    […] keterän suunnittelun malleja voi monessa kohtaa soveltaa myös markkinointiin menestyksekkäästi. “Fail Fast” – ideologia on ollut itselleni yksi vaikeimpia asioita oppia Fiercer Median toiminnan aikana, […]

  • Kuinka järjestät mielenosoituksen kahdessa päivässä! | Fiercer Media says:

    […] Fail Fast on “viileä” juttu, usko pois. Ajattelutapa on aluksi vaikea sisäistää,puhun omakohtaisesta kokemuksesta, mutta tässäkin tapauksessa, vaikka olisimme epäonnistuneet, kustannukset olisivat silti jääneet hyvin pieniksi ja jälleen olisi ostettu tärkeää dataa ja tietämystä, minkä perusteella mentäisiin eteenpäin. Samaa pätee toki onnistumisen kohdalla: jälleen opimme uutta ja aiomme jatkossakin tehdä yhä enemmän nopeita täsmäiskuja suurten kampanjoiden rinnalla (koska näissä on parhammillaan todella kova ROI!). […]

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *