Notice: register_sidebar was called incorrectly. No id was set in the arguments array for the "default" sidebar. Defaulting to "sidebar-2". Manually set the id to "sidebar-2" to silence this notice and keep existing sidebar content. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 4.2.0.) in /var/www/wp-includes/functions.php on line 4147

Notice: Constant WP_MEMORY_LIMIT already defined in /var/www/wp-config.php on line 81
Mitä odotettavissa vuonna 2012 ja sen jälkeen? -


Blogi


Mitä odotettavissa vuonna 2012 ja sen jälkeen?

Vuoden 2011 käydessä loppuun katson ikkunasta ja ihmettelen miten maa on edelleen harmaa. Tai noh, juuri viime yönä satoi sentti lunta… Ensimmäistä kertaa 30-vuotisen alppihiihtoharrastukseni aikana hiihtokausi käynnistyy vasta uuden vuoden puolella. Tämä on tätä eteläistä Suomea… Masentavaa, mutta ei hätää, sillä loppiaisena ollaan taas suksilla Lapissa.

Anyways, ajattelin kirjoittaa pari sanaa näin vuoden 2011 päättymisen kunniaksi.

Vuosi päättyy hyvissä fiiliksissä. Tämä on ollut Fiercer Median ensimmäinen vuosi bisneksessä (ensimmäinen tilikausi päättyy tammikuussa), ja olemme kuluneen vuoden aikana ottaneet selkeän johtoaseman Facebook-markkinoinnin asiantuntijoina. Olemme saavuttaneet juuri sen mitä olemme halunneet, eli vahvan aseman omalla kotimaan niche-markkinalla. Olemme tehneet tämän eteen töitä vuosia testaamalla kymmeniä eri strategioita ja taktiikoita jo ennen Fiercer Median perustamista, mutta pelkkä huippuosaaminen ei riitä, vaan markkina-aseman saavuttamiseen tarvitaan myös kaupankäyntiä ja tuloksia. Kiitän nöyrästi kaikki asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme jotka ovat uskoneet ja luottaneet meihin. Tavoitteiden saavuttaminen ja liiketoiminnan kasvaminen on merkki siitä, että olemme luottamuksemme ansainneet. Tästä on erittäin hyvä jatkaa ensi vuonna.

Mitä sitten on odotettavissa ensi vuonna?

Totta puhuen meidän ensi vuoden ja tulevan 5 vuoden strategia ja suunnitelma ovat vielä työn alla, mutta varmaa on, että sama peruslinja jatkuu aiempaa vahvempana. Toisin sanoen tulemme tuottamaan aiempaa enemmän lisäarvoa täysin ilmaiseksi. Me uskomme yksilötason markkinointiin ja aitoon haluun auttaa. Pelkkä lupaus auttaa ei riitä, vaan tarvitaan konkreettista näyttöä. Meillä se tarkoittaa sitä, että me tutkimme ja testaamme eri strategioita ja taktisia menetelmiä, sekä raportoimme havainnoistamme blogipostauksissa, sähköposteissa, Facebook-sivulla, pikaoppaissa ja raporteissa. Meidän kohdalla lisäarvon tuottaminen tarkoittaa sitä, että autamme yrityksiä jo ennen kuin minkäänlaista sopimusta tai laskua on kirjoitettu. Tämä johtaa muun muassa vahvaan uskottavuuteen ja luottamukseen, ja siihen että meidän ei tarvitse väkisin tyrkyttää palveluitamme.

Miksi niin harva tekee tällä tavalla?

Koska se vaatii AIKAA ja RAHAA. Se vaatii panostusta, sillä pitkiä ja aidosti hyödyllisiä oppaita ja raportteja ei kirjoiteta parissa tunnissa tai puoli-ilmaiseksi. Suurin osa alamme yrityksistä hakee pikavoittoja juoksemalla sprinttiä, mutta harvempi yritys juokseen maratonia. Me olemme maratonin alkupäässä, ehkä noin 3 kilometrin kohdalla. Emme ole hakemassa pikavoittoja, vaan rakentamassa kilpailukykyistä yritystä joka seisoo vahvalla kivijalalla. Olemmeko oikeassa vai väärässä? Se selviää vain testaamalla…

Mutta palataan takaisin tulevaisuuteen.

Mitä oikein on odotettavissa tulevien vuosien aikana?

Fakta on, että markkinointi verkossa kehittyy koko ajan kiihtyvää vauhtia, ja Internet-mainonta kaappaa massiivisen siivun perinteisestä offline-mainonnasta. Jo vuosien ajan on mittauksissa havaittu, että printti-, radio- ja televisiomainonta kärsivät Internet- ja mobiilimainonnan kasvun vuoksi. Toisin sanoen mainostajat suuntaavat rahojaan kasvavin määrin Internet- ja mobiilimainontaan.

Lähde: http://www.businessinsider.com/time-spent-in-media-versus-ad-spending-3-2011-9-charts

Mitä tämä sitten tarkoittaa Internet-markkinoinnin osalta käytännön tasolla?

Ensinnäkin perinteinen “Google-mainonta” (suoralinkitys hakuverkon tekstimainoksesta websivulle) on ankaran kilpailun vuoksi käynyt tehottomammaksi, ja tilalle on syntynyt vaihtoehtoisia liikenteen lähteitä (tarkoittaa sivustoja joilta voi mainonnan avulla ohjata kävijöitä omalle sivustolle) kuten Facebook, affiliate-mainonta ja mainosverkot. Näistä etenkin Facebook on noussut nopeasti äärimmäisen kustannustehokkaan mainoskanavan asemaan. Tutkimukseni mukaan kotimaisilla websivuilla mainostaminen maksaa keskimäärin 6 euroa per klikki kun taas Facebookissa olen ajanut liikennettä parhaimmillaan 0.02 euron klikkihintaan (lue lisää klikkaamalla tästä). Halpaa ja äärimmäisen tiukkaan kohdennettua mainosliikennettä hakevalle Facebook on aivan ensisijainen vaihtoehto.

Toinen tärkeä liikenteen lähde nyt ja lähivuosina on Googlen Display-verkko. Edelleen minulle on hämmästyttävää miten vähän kotimaiset markkinoijat ajavat liikennettä 300×250 pikselin bannereilla Googlen julkaisijaverkosta. Hyödyntämällä Googlen retargeting-ominaisuutta ja mobiilimainonnan mahdollisuutta on myös Googlesta mahdollista saada merkittävä määrä halpaa ja kohdennettua liikennettä. Suomessa Google ja Facebook ovat ehdottomasti ne liikenteen lähteet joista jokaisen markkinoijan tulisi liikennettä ajaa.

Oma markkinointivaranto rulettaa

Ehkä kuitenkin yksi merkittävimmistä muutoksista tulevina vuosina on, että markkinoijat investoivat rahaa omien markkinointivarantojen rakentamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liikenne esimerkiksi Facebook- ja Google-mainonnasta ajetaan sivulle jolla kerätään esimerkiksi sähköpostiosoitteita, puhelinnumeroita tai Facebook-tykkääjiä. Sen sijaan että potentiaalisille asiakkaille saman tien tyrkytetään kampetta ja vimpainta, heille annetaankin jotain lisäarvoa tuottavaa yhteystietoja vastaan. Sen jälkeen luodaan suhdetta ja luottamusta lisäarvoa tuottamalla kunnes täräytetään tiskiin ensimmäinen “killeridiili jota kukaan ei voi ohittaa”.

Edellä kuvatun kaltainen bisnes on “liidiperustaista”, eli markkinoija kerää liidejä markkinoidakseen heille muista poikkeavalla tavalla. Tämä tarkoittaa sitä että tulevaisuudessa näemme enemmän ja enemmän websivuja ja Facebook-sivuja joissa kalastellaan yhteystietoja esimerkiksi ilmaista näytettä, alennuskuponkia, palkintoa tai muuta lisäarvoa tuottavaa vastaan. Mihin luulet City Dealin ja muiden “diilifirmojen” bisneksen perustuvan? Heidän omaan markkinointivarantoonsa! Kuulemani mukaan City Deal investoi yli 200,000 euroa Google AdWords- ja Facebook-mainontaan ensimmäisen vuoden aikana rakentaakseen sähköpostilistaansa. Tämän lähes 500,000 osoitteen listan avulla he tekevät tänä päivänä raudanlujaa bisnestä. Miksi et tekisi samoin omalla markkinallasi? Miksi et investoisi mainosrahaa rakentaaksesi omia markkinointivarantojasi aivan kuten diilifirmat? Trendi maailmalla on ollut tämä jo vuosia, ja sama näyttää tapahtuvan myös täällä pohjolan perukoilla.

“It’s all about publishing”, sanottiin Jannelle Berghs School of Communicationin valmennuksessa pari vuotta sitten. Jos mietit tarkkaan niin kaikki mainonta tehdään eri medioissa eli julkaisuissa. 5-10 vuotta sitten markkinoijat luottivat lehti- televisio-, radio- ja Internet-mainonnan voimaan, mutta koko homma kääntyi päälaelleen sen jälkeen kun muun muassa sosiaalinen media ja sähköpostimarkkinointi yleistyivät. Nyt jokaisella yrityksellä on mahdollisuus rakentaa ikioma julkaisu esimerkiksi blogin, sähköpostilistan, Facebook-yhteisön tai jonkin muun muodossa. Katso Fiercer Mediaa. Kaikki meidän markkinointimme nojaa edellä mainittuihin varantoihin. Me emme tee perinteistä “näyttömainontaa” televisiossa, radiossa, lehdissä tai muissa perinteisissä kanavissa. Me investoimme rahaa omien markkinointivarantojemme rakentamiseen koska omien varantojemme avulla markkinointi nostaa ROIn moninkertaiseksi. “It’s ALL about publishing…”

Informaation määrä verkossa on käsittämättömän suuri. Erään arvion mukaan kaikki se sisältö jonka ihmiskunta on tuottanut aikojen alusta vuoteen 2003 replikoidaan nyt 48 tunnin välein. Me elämme aina vain enemmän fragmentoituneessa maailmassa, eikä ole ihme, että suurin osa meistä ei jaksa lukea edes yhtä blogipostausta tai uutisartikkelia loppuun vaan selaa nopeasti otsikot, kuvat ja hieman alku- ja loppupään tekstistä. Meidän huomiotamme revitään mainonnan keinoin eri suuntiin tauotta.

Gary Vaynerchukin mukaan suuri osa yrityksistä kohtelee potentiaalisia asiakkaitaan kuin “yhden yön hoitoa” joka dumpataan rappukäytävään kukonlaulun aikaan. Tämä ei johda sitoutumiseen, eikä varsinkaan suositteluun, vai kuinka? Ja koska asiakaskunta ei sitoudu ja suosittele yritystä, täytyy yrityksen sijoittaa enemmän pelimerkkejä mainontaan ohjatakseen ihmisiä ostoksille.

“Koska maailma verkossa on aina vain enemmän fragmentoitunutta täytyy meidän mennä markkinoinnissa yksilötasolle”, Vaynerchuk jatkaa Inc 500 seminaarin puheenvuorossaan. Henkilökohtaisesti näen tämän niin, että meidän tulee kohdella potentiaalista asiakasta kuin tulevaa morsianta joka vakuutetaan antamalla sylikaupalla lisäarvoa. Tämä johtaa vahvaan sitoutumiseen ja ylitsevuotavaan kehumiseen ja suositteluun. Luonnollisesti vaimot eivät varsinaisesti “suosittele” miestään muille naisille, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan…

Unohdetaan pikavoitot ja keskitytään rakentamaan vahva kivijalka joka perustuu kanta-asiakkuuksiin ja vahvan yhteisön suositteluihin. Mennään markkinoinnissa yksilötasolle, tehdään aidosti töitä jokaisen tyytyväisen asiakkaan eteen, sekä ollaan aidosti avuksi oli sitten bisnes asiantuntijapalveluita, siivouspalvelua, sijoitusneuvontaa, kosmetiikkaa, vaatteita, lääkäripalveluita, vakuutuksia, koiranruokaa, alppisuksia jne. Lähes jokaisen ostopäätöksen takana on asiakkaan tahto tai tarve ratkaista jokin ongelma, ja markkinoijina meidän tehtävämme on olla aidosti avuksi edistämällä ongelman ratkaisua.

Nyt viimeistään tulisi hypätä online-markkinoinnin kelkkaan

Jos vielä pähkäilet, että “pitäsiköhän tuohon Internet-markkinointiin lähteä vai ei”, niin annan tiivistetyn vinkin. Hyppää kelkkaan NYT tai ei koskaan. Fakta nimittäin on, että Internet-markkinoinnin strategiat ja taktiikat kehittyvät paljon nopeammin kuin kuvittelet. Vauhti on todella nopeaa. Fakta on myös, että markkinointi käy koko ajan haastavammaksi, eli aloittelijalle oppimiskäyrä käy koko ajan korkeammaksi. Väitän että 5 vuoden kuluttua on vaikea pärjätä kilpailussa sen vuoksi että kilpailijoilla on niin pitkä etumatka. Heillä on tietotaitoa jota ilman sinun on vaikeaa kilpailla vastaan.

En yritä tällä myydä sinulle Fiercer Median palveluita tai tuotteita, vaan haluan kannustaa ottamaan askeleen suuntaan jonka vilpittömästi uskon olevan markkinoinnin suhteen paras. Olen vakuuttunut siitä että online-markkinointi 5-10 vuoden kuluttua dominoi offline-markkinoinnin vaihtoehtoja, ja jos silloin et hanskaa oman tuotteesi markkinointia verkossa, voi vauhtiin pääseminen olla ylivoimaisen vaikeaa. Kyse on pitkän aikavälin oppimisprosessista joka kannattaa aloittaa mahdollisimman pian.

Paljon hauskaa on luvassa tulevina vuosina. Markkinointi verkossa on kehittymässä erittäin mielenkiintoiseen suuntaan, ja minusta on helvetin hienoa olla mukana. Nyt on kuitenkin aika päättää tämä vuosi. Meillä on poikien kanssa nimittäin sellainen arsenaali räjähteitä että klo 24 koko kylä raikaa kun me juhlimme uutta vuotta. On se vain tautisen hienoa olla kerran vuodessa pikku poika ja käsitellä räjähteitä kaikella innolla…

Hyvää Uutta Vuotta ja Onnea ja Menestystä Vuodelle 2012!!!

Jaa kirjoitus: Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Kommentoi

kommenttia

Comments ( 3 )

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *